Gigaposzt! :)
Most akasztjuk a hóhért,avagy magam ellen beszélek.
Szóval megpróbálom összeszedni azokat a hasznos dolgokat amit érdemes megnézni a kiszemelt autón mielőtt megvesszük.
Itt volt egy szép lista,mit és hogyan nézzük, 90%-ban igaz is ehhez nem is tennék hozzá, inkább az autó hirdetési tulajdonságot és a valóság kapcsolatát nézném át.
Először is nagyjából jussunk el odáig,hogy milyen autót és mire szeretnénk használni.
Ha már szűkül a kör és eljutunk egy konkrét tipushoz és felszereltséghez,akkor jöhet a fényképek és a hirdetési szöveg alapján az "állapotfelmérés".Általában mindig a legolcsóbb járó és forgalmiképes autóval érdemes kezdeni,megismerjük az autó hozzávetőleges értékét(ha nem voltunk eddig tisztába a piaci értékével).Ritka, mikor a legolcsóbb kel el,tehát mindig a legolcsóbb utáni 4-5-6 autót érdemes nézegetni,attól függ egyezik-e az ízlésünkkel/pénztárcánkkal.Itt már körvonalazódik az elképzelésünk,neadjisten már bele is szeretünk egybe-de vigyázat!- az autó életkorával egyenes arányban nő az esélye annak hogy ráfaragunk, ha a szívünkre hallgatunk.Az érzelmeket itt félre kell tenni,vagy le kell hűteni a leendő tulajdonost ha megkért hogy segítsünk neki autót nézni.Sajna a magyar használtautópark túlnyomó része hiányos,elhanyagolt állapotú,bizonytalan futásteljesítményű.
Ezzel ugye nem mondtam újat.
Két módozat lehetséges:
- Veszünk autót itthon viszonylag drágán,mert nincs időnk,kapcsolatunk külföldről autót behozni,viszont állapot erősen kérdéses még akkor is ha látszólag egyben van.
- Picit rászánjuk az időt és nézzünk autót külföldről ami jobban megéri (már amikor),ugyanis az EU tagállamokból (főként Németo.-ból) jobban karbantartott autókat lehet venni,még akkor is ha regadóval, KPM műszakival együtt ugyanannyiba vagy picivel drágában áll meg. Mert tudod,hogy az esetek 90%-ban annyi a kilométer amennyi,nincs szétrabolva,lelakva (ha jól megnézted előtte), futómű,motor karbantartva.
Természetesen mindig vannak kivételek amik erősítik a szabályt de ki lehet jelenteni,hogy a (jellemzően) Németországi használtautók sokkal jobb állapotban vannak.
Ha az utóbbi utat választjuk (vagyis kimegyünk németbe), akkor alaposan készüljünk fel az adott tipusból (netes fórumok,szerelő,stb) mit kell rajtuk nézni,mik a lehetséges hibái.Arra azért készüljünk fel,hogy a német kereskedők nagyon spúrok, vagyis alig vagy egyáltlán nem engednek az árakból (max 50-100 euró), szóval az ilyen "mennyit engedsz a feléből?" tipusú kérdést meg se kockáztassuk. A törökökkel picit már más a helyzet. Zsiványabbak,viszont jobban lehet velük alkudni,de a portéka minősége kérdéses.Azért ki lehet fogni náluk is szebb darabokat,megéri a kockázatot.
Miután sikeresen magunkévá tudhatjuk vágyaink tárgyát,következik az ideiglenes rendszám igénylése.Két fajta létezik,a sárga (5 napos) illetve a piros szélű (30 napos)tábla.
Ahogy a fenti linkből látható,online is lehet igényelni,gyors és pontos ügyintézés.Ezt én már nem használom,ugyanis tréleres hozza be az autóimat,így olcsóbb a szállítás.Miután hazaérkeztünk az autóval vagy egyből bejelentkezünk a KPM-hez műszaki vizsgára,opcióként az okmányirodánál megigényelhetjük az E-rendszámot. A befizetett regadóról szóló igazolással A KPM vizsgaállomásnál kiadják a műszaki adatlapot sikeres vizsga esetén aminek díja 40.000ft. Ehhez kérik az autó eredeti forgalmiját,kétnyelvű adásvételijét, illetve számlát ha cégnévre hoztuk be. E-rendszám esetén is hasonló a helyzet,maximum annyi könnyítés van,hogy nem kell befizetni egyből a regadót,adnak fél év haladékot de többet nem,ráadásul ilyenkor kérik az autó származás ellenőrzését is. Ha ezen is túlvagyunk,akkor jöhet az okmányiroda és a kiálított műszaki adatlappal és a befizett átírási illetékkel együtt kiadják a rendszámot és az autó forgalmiját.
Egyszóval egy egyszeri vételnél ez eléggé nagy kaland egy átlagembernek,de ha van itt-ott ismerőse az illetőnek,akkor ezek az ügymenetek könnyebben járhatóak itthon is és külföldön is.
Aki ezt a tortúrát el szeretné kerülni,annak marad az itthoni gépjármű park és egy jó adag nagy szerencse,hogy kifogjon egy jó vételt. Tehát visszakanyarodunk oda,hogy itthoni választékot vizslatjuk és már ott állunk az autó mellett ilyenkor mire kell figyelni:
Először szemrevételezzük kivűlről az autót,alaposan körbenézzük sérülések után kutatva,megnézzük a szélvédő gyártási évét(ha például 2001-es az autó akkor egy 1-es szám van beütve a szélvédőbe) azonos szám van-e minden üvegben,lámpatesteket ellenőrizzük fixen állnak-e a helyükön,ha tudunk róla hol volt sérült akkor megnézzük a sérülés helyét,szakszerűen van-e javítva.Ezután megnézzük belülről is milyen állapotban van a belső tér,mennyire van elhasználódva a kormánykerék,pedálok,váltókar,ülések,kárpit stb. ezek azért árulkodó nyomok a valós kilométerről,komplett belsőt nem mindig éri meg az eladónak kicserélni,hacsak nem fiatal max 5 éves autóról beszélünk. Megnézzük az autó papírjaít,szervizkönyvét ( ha nincs önmagába véve "nem baj"(piacot ismerve),csak legyen normálisan karbantartva,mert azt meghálálja sok-sok hibamentes kilométerrel bármelyik autó. ) elrakott javítási számlákat (ha van),megkérdezzük az eladót tud-e többet mondani az autóról (itt konkrétan nem a teljes élettörténetére/mesére vagyunk kíváncsiak de le tudunk szűrni infókat belőle).
Ha idáig eljutottunk és (még) nem csalódtunk az autóban,akkor jöhet a próbakör.Az esetek 99%-ban beleegyeznek,de ha valamiért húzódoznak tőle,akkor ott motorikus vagy futóműves nagy probléma lesz.Ha ideiglenesen ki van vonva a forgalomból az autó vagy nincs rajta rendszám akkor is találhatunk rá módot,hogy ki tudjuk próbálni ne akkor derüljön ki valami nagy baj amikor már elhoztuk, a pénz-autó körüli utólagos vita senkinek sem jó.Ha elindultunk hallgatózzunk kattogások,zörejek után,próbáljuk ki a váltó minden fokozatát,szépen vált-e,nem akadozik. Próbáljuk ki a fékeket,klímát és a többi egyéb kényelmi funkciókat.
Légzsákot lehetőleg ne! :)
Próbakör után összegezhetjük a tapasztalatainkat:
Szóval,ha egyedül a szervizkönyv hiányzik,de jó karban van az autó,egy kis alku után megvehető. Alkudozásnál úgyis kiderül kb. mennyi lehet benne,ha sok, akkor sokat le is faraghatsz az árából. :)
Ezt lehet is mondani a kereskedőnek,hogy téged nem érdekel a kilométer csak legyen karbantartott az autó,ennek tükrében szeretnél egy kis alkut.
Ha normálisan,nem fikázva nagy mellénnyel beszélsz akkor ő is normálisan fog kezelni téged (ez a beszélgetésből úgyis kiderül milyen tipus)
Persze van sok tukkó is,azzal nem is érdemes szóbaállni.
Ha mindezek után mégis kell az autó,ne habozzunk megvenni,mert tuti akkor fog elkelni,mikor mi egy hét haladékot kérve hazamentünk gondolkozni.
Beismerem,nem könnyű ezt az alkalmi vásárlós oldalról végigküzdeni,de tisztában kell lenni azzal,hogy itt egy sajátos játékszabályok uralkodnak,ha ezeket betartjuk (és nem járjuk az országot a tuti vételben reménykedve),akkor nagy meglepetés nem érhet,és sok gondtalan kilométernek fogunk örülni. :)
Utolsó kommentek