Ó, az az adagolós TDI.
A dízelesek Szent Grálja,a mindent kibíró,mindent legyőző és túlélő dízelmotor.
A VAG-konszern vitathatatlanul akkori legjobb (év dízelmotorjává választották)és az év(tizedek) elteltével legtartósabbnak bizonyult motorja.Muszáj róla pár szót ejteni.
Találtam egy korabeli, 96-os amerikai VW Jetta reklámanyagot
Ez a közvetlen befecskendezéses,turbófeltöltős,Bosch VE elektronikus adagolóval ellátott motor a VW és Audi közös fejlesztésével a 80-as évek végén 90-es évek elején látott napvilágot 90 és 110LE változatban.Céljuk a régi 1.5 és 1.6-os dízelmotor alacsony hatásfokát javítani és zaj-, és károsanyag-kibocsátását csökkenteni.
Először az Audi 80-as szériában jelent meg,majd a VW autóiban,később a SEAT és a Skoda típusokba is belevándorolt, és egészen a 90-es évek végéig ezredforduló elejéig tartotta magát,közel 10 éven át.
Ritkán hibásodnak meg(néha van egy kis gátrepedés meg porlasztócsúcs kopás),bírják a tuningot,könnyű és olcsó javítani őket,még hagyományos lendkerék és kuplung együttese van,nem az az átkozott és bazidrága kettőstömegű lendkerék(talán van már 60-70 ezer környékén gyári anyagokkal felújított is,ahol az összetartó pöcköket cserélik vastagabbra),mint a modernebb PD és common-rail dízelmotorokban, nem véletlenül a legkeresettebb erőforrások.
Aktuális alanyunk a 97-es évjáratból való,már az új kasztnis B5 kódjelű Passat meghatározhatatlan kilométerrel (szerintem minimum 500 ezer volt benne) lelakott bézs bőrbelsővel,működő manuális klímával,korrekt motorral és csodával határos módon picit sérült kasztnival.
Viszont a színe az a tipikus német indigó(kanta)kék,amik jellemzően flottaautók voltak.Szóval ahogy bekerült a telepre és felkerült az internetre,rá másnapra szépen elkezdett csörögni a telefonom,szokás szerint a kötelező kérdések mellett (mi a vége?) csere Ladára,kispolszkira,hízóra,takarmányra meg a rosseb se tudja még mit akartak rám sózni.Persze el is jöttek páran megnézni,de sokakat visszariasztott a belseje,igaz nem volt egy patika bele,de ez volt a legolcsóbban meghirdetett autó,ennyi pénzért mit vártak?
Na mindegy ezt már megszoktam,hogy az emberek mindig megnézik a legolcsóbbat,ami szerintük szar,majd megnézik a következő drágább darabokat,(persze annyi pénzük már nincs),aztán mire rájönnek,hogy csak jó lesz az az első verda,addigra már elkelt,hehe.
Így is lett,jött egy gazdálkodó illető,aki megnézte az autót,a belseje neki másodlagos volt,lényeg az hogy a motorja bírja még 2-3 évig,kipróbálta majd egy kis alku után egymás tenyerébe csaptunk és mindenki örült.Na, ezután szállingóztak vissza az előtte nézelődő egyének akik csak meg akarták nézni másodszorra is,hogy aztán elvigyék(?),de hoppon maradtak ugyanis már csak a hűlt helye volt nálam a telepen.
Tanulság: Mindig az első gondolat a legjobb. :)
Egyébként ez a másik titkos tippem a válságautó mellett,miszerint behozni Németországból ezeket az adagolós TDI-ket, felextrázva, jó állapotúakat árulni itthon még regadóval együtt is megérné...
Utolsó kommentek